Bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om arbejdets udførelse

Arbejdsministeriets bekendtgørelse nr. 1017 af 17. December 1997


Indholdsfortegnelse
§ 1
§ 2
§ 3

§ 1

I bekendtgørelse nr. 867 af 13. oktober 1994 om arbejdets udførelse foretages følgende ændringer:

1 . Indledningen affattes således:

»I medfør af § 12, § 15 a, stk. 4, § 17, stk. 3, § 20, stk. 2, § 39, stk. 1, § 40, § 41, stk. 1, § 57, § 63, § 73 og § 84 i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 184 af 22. marts 1995, som senest ændret ved lov nr. 379 af 10. juni 1997, fastsættes.«

2. I § 1, stk. 2, nr. 1, indsættes efter »§ 4, stk. 2-5,»: »§§ 6 a - 6 c,».

3. I § 1, stk. 2, nr. 2, indsættes efter »§ 4, stk. 2-5,»: »§§ 6 a - 6 c,».

4. I § 1, stk. 2, nr. 3, indsættes efter »bortset fra«: »§ 4, stk. 2-5, §§ 6 a - 6 c,».

5. I § 4, stk. 1, indsættes efter 1. pkt.: » Planlægningen og tilrettelæggelsen af arbejdet skal ske under hensyntagen til de forebyggelsesprincipper, der er angivet i bilag 3.«.

6. § 4, stk. 2, affattes således:

» Stk. 2. Den under planlægningen og tilrettelæggelsen af arbejdet foretagne vurdering skal, i den udstrækning den har særlig betydning for sikkerhed og sundhed under arbejdet, foreligge i skriftlig form, jf. dog stk. 3.«.

7. § 4, stk. 5, affattes således:

» Stk. 5. De virksomheder, der er opført på bilag 1 til denne bekendtgørelse, skal foretage en anmeldelse i henhold til kapitel 6.«.

8. Efter § 6 indsættes som nyt kapitel:

»Kapitel 2 a

Arbejdspladsvurdering

§ 6 a. Arbejdsgiveren skal sørge for, at der udarbejdes en skriftlig arbejdspladsvurdering af sikkerheds- og sundhedsforholdene på arbejdspladsen navnlig med henblik på at sikre en skriftlig behandlingsmåde i forbindelse med den nærmere planlægning, tilrettelæggelse og gennemførelse af arbejdspladsvurderingen, og at sikre, at resultatet heraf gøres synligt, jf. § 6 b, stk. 5.

Stk. 2. For at sikre, at alle arbejdsmiljøforhold inddrages i arbejdspladsvurderingen, skal arbejdsgiveren sørge for, at virksomhedens sikkerhedsorganisation inddrages i og deltager i hele processen vedrørende planlægningen, tilrettelæggelsen, gennemførelsen og opfølgningen, samt ajourføringen af arbejdspladsvurderingen. Det skal gennem en påtegning på arbejdspladsvurderingen fra sikkerhedsorganisationen dokumenteres, at sikkerhedsorganisationen har været inddraget.

Stk. 3. I virksomheder, hvor der ikke skal oprettes sikkerhedsorganisation, skal de ansatte på tilsvarende måde inddrages i udarbejdelsen af arbejdspladsvurderingen, jf. stk. 2.

§ 6 b. En arbejdspladsvurdering skal udarbejdes under hensyntagen til arbejdets art, de tekniske hjælpemidler, stoffer og materialer, arbejdsmetoder og arbejdsprocesser, der anvendes i virksomheden, arbejdsstedets indretning, samt virksomhedens størrelse og organisering.

Stk. 2. En arbejdspladsvurdering skal under iagttagelse af de forebyggelsesprincipper, der er angivet i bilag 3, omfatte en stillingtagen til de arbejdsmiljøproblemer, der er i virksomheden, og hvordan de løses. De nødvendige løsninger skal angives i arbejdspladsvurderingen.

Stk. 3. Arbejdsgiveren kan selv vælge, efter hvilken metode en arbejdspladsvurdering skal udarbejdes. Ved den valgte metode skal det dog sikres, at vurderingen indeholder følgende elementer:

1) Identifikation og kortlægning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder om der er arbejdsmiljøproblemer samt problemernes art og omfang.

2) Beskrivelse og vurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer, herunder problemernes art, alvor og omfang, samt årsagerne til problemerne, for at kunne igangsætte de nødvendige løsninger.

3) Prioritering og opstilling af en handlingsplan til løsning af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses umiddelbart. Af planen skal fremgå, i hvilken rækkefølge og i hvilken takt de konstaterede problemer skal løses.

4) Retningslinier for hvordan der skal følges op på handlingsplanen, herunder hvem der har ansvaret for gennemførelse af planen, samt hvornår og hvordan der skal føres tilsyn og kontrol med de iværksatte foranstaltninger, herunder om igangsatte løsninger er fyldestgørende, og om handlingsplanen skal revideres m.v.

Stk. 4. En arbejdspladsvurdering skal ajourføres, når der sker ændringer i arbejdet, arbejdsmetoder og arbejdsprocesser m.v., som har betydning for virksomhedens arbejdsmiljø, dog senest hvert tredje år.

Stk. 5. En arbejdspladsvurdering skal forefindes i virksomheden og være til rådighed for virksomhedsledere, arbejdsledere, øvrige ansatte og Arbejdstilsynet.

Stk. 6. En arbejdspladsvurdering skal ikke sendes til eller godkendes af Arbejdstilsynet, medmindre der er fastsat særlige regler herom i henhold til arbejdsmiljøloven.

§ 6 c. Hvis arbejdsgiveren ikke selv har fornøden indsigt til at udarbejde arbejdspladsvurderingen, skal arbejdsgiveren indhente bistand fra en bedriftssundhedstjeneste eller andre særligt sagkyndige.

Stk. 2. Selvom der indhentes bistand fra særligt sagkyndige, er det dog stadig arbejdsgiverens ansvar, at der udarbejdes en arbejdspladsvurdering, og at kravene, der fremgår af § 6 a og § 6 b, stk. 1-5, er opfyldt.«.

9. I § 8, stk. 3, indsættes efter » jf. § 4, stk. 2,»: »og §§ 6 a - 6 c,».

10. § 23 affattes således:

§ 23. Arbejdsgiveren skal sørge for,

1) at der udarbejdes arbejdsforskrifter for rengøring, reparation og vedligeholdelse i det omfang, det er nødvendigt, for at arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt,

2) at der træffes de nødvendige foranstaltninger i virksomheden vedrørende førstehjælp, brandbekæmpelse og evakuering af de ansatte under hensyntagen til arbejdets art og virksomhedens størrelse. Om nødvendigt skal virksomheden indhente bistand hertil fra en bedriftssundhedstjeneste eller andre særligt sagkyndige, og

3) at der udarbejdes beredskabs-, evakuerings- og øvelsesplaner, hvis der kan foreligge særlig risiko for udslip af sundhedsfarlige stoffer, eller hvis der kan foreligge særlig fare for brand, eksplosion, ulykker eller lignende.

Stk. 2. Arbejdsgiveren udpeger de personer, der skal varetage iværksættelsen af foranstaltningerne og planerne efter stk. 1, nr. 2, og nr. 3, og de skal være fornødent oplært, udgøre et tilstrækkeligt antal, samt råde over passende materiel under hensyntagen til arbejdets art og virksomhedens størrelse. De ansatte i virksomheden skal underrettes om indholdet af de nævnte foranstaltninger og planer.

Stk. 3. Der skal føres effektiv kontrol og tilsyn med, at de forskrifter, foranstaltninger og planer, der er nævnt i stk. 1, overholdes. Kontrol og tilsyn skal føres af personer med fornøden indsigt inden for det pågældende arbejdsområde.«.

11. I § 34, stk. 1, nr.1, ændres »§ 4, stk. 1, stk. 2, 2. punktum, og stk. 4, § 5,» til: »§ 4, stk. 1, 2 og 4, § 5, § 6 a, § 6 b, stk. 1-5, § 6 c,».

12. § 34, stk. 2, ændres »§ 4, stk. 1, 2, 2. punktum, og 4, § 5,» til: »§ 4, stk. 1, 2 og 4, § 5, § 6 a, § 6 b, stk. 1-5, § 6 c,».

13. § 34, stk. 3 , affattes således:

» Stk. 3. Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«.

§ 2

Stk. 1. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 1998.

Stk. 2. § 4, stk. 2-4, og § 22, nr. 1, ophæves pr. 1. januar 2001. Herefter bliver § 4, stk. 5, til § 4, stk. 2, og § 22, nr. 2-3, bliver til § 22, nr. 1-2. Samtidig ændres henvisningerne til § 4, stk. 2 - 5, i § 1, stk. 2, nr. 1, 2 og 3, til § 4, stk. 2, henvisningen til § 4, stk. 2, i § 8, stk. 3, bortfalder, og henvisningerne til § 4, stk. 2 og 4, udgår i § 34, stk. 1 og 2.

§ 3

Stk. 1. Arbejdsgivere, som efter de hidtil gældende regler, jf. § 4, stk. 2-4, og § 22, nr. 1, har været omfattet af kravet om udarbejdelse af en skriftlig arbejdspladsvurdering, skal opfylde de krav, der fremgår af § 6 a, § 6 b, stk. 1-5, og § 6 c, fra 1. januar 1998.

Stk. 2. Arbejdsgivere, som har fem eller flere ansatte, og som ikke efter de hidtil gældende regler har været omfattet af et krav om udarbejdelse af en skriftlig arbejdspladsvurdering, jf. § 4, stk. 2-4, og § 22, nr. 1, skal opfylde § 6 a, § 6 b, stk. 1-5, og § 6 c inden udgangen af 1998.

Stk. 3. Arbejdsgivere, som har færre end fem ansatte, og som ikke efter de hidtil gældende regler har været omfattet af et krav om udarbejdelse af en skriftlig arbejdspladsvurdering, jf. § 4, stk. 2-4, og § 22, nr. 1, skal opfylde § 6 a, § 6 b, stk. 1-5, og § 6 c inden udgangen af år 2000.

Stk. 4. De hidtil gældende regler om udarbejdelse af en skriftlig arbejdspladsvurdering, jf. § 4, stk. 2-4, og § 22, nr. 1, bevarer deres gyldighed indtil den 31. december år 2000, således at de i stk. 2-3 nævnte arbejdsgivere skal opfylde de krav, der fremgår af § 4, stk. 2-4, og § 22, nr. 1, indtil det tidspunkt, hvor de skal opfylde de krav, der fremgår af § 6 a, § 6 b, stk. 1-5, og § 6 c.

Arbejdsministeriet, den 17. december 1997

Jytte Andersen / Jørgen Eckeroth