Sundere
chaufførjob | ||||
Indsats skal forbedre arbejdsmiljøet
for chauffører, der udfører patient- og handicaptransport. Målet er at
reducere de tunge løft og bæring samt at forbedre det psykiske
arbejdsmiljø. Vognmænd og chauffører i hele landet får
i år besøg af Arbejdstilsynet, der gennemfører en indsats for at
forbedre chaufførernes arbejdsmiljø. Både vognmænd og kommuner vil
modtage informationsbrev om indsatsen, der blev indledt med en
informationsfase den 1. marts og bliver fulgt op af en tilsynsfase fra den
1. juni til den 30. november 2000. – Målet med indsatsen er at forbedre
chaufførernes arbejdsmiljø. Det skal bl.a. ske ved at skabe øget dialog
med vognmænd, chauffører, kommuner og amter, siger direktør Jens
Jensen, Arbejdstilsynet. Jens Jensen oplyser, at Arbejdstilsynets kredse
vil indbyde de forskellige aktører til møder på AMU-centrene i maj i år,
hvor vognmænd, chauffører, kommuner og amter bl.a. vil blive informeret
om de muligheder og krav, som gælder for chauffører, der udfører
transport af patienter og handicappede. – Ved de senere tilsynsbesøg hos vognmændene
vil vi se på, om chaufførerne har egnede hjælpemidler – som fx
trappekravlere, trappeelevatorer og bagsmæklifte – når patienterne
skal flyttes fra deres bopæl og ud i bilen og til deres bestemmelsessted,
oplyser Jens Jensen. – Indsatsen fokuserer også på, om
chaufførerne udsættes for psykiske belastninger på grund af tidspres
eller fordi de ikke er forberedt på de vanskeligheder, der kan opstå ved
at køre med fx udviklingshæmmede eller demente patienter, siger Jens
Jensen. Tunge løft og bæring på trapper
forbudt Arbejdstilsynet slår fast, at der ikke kan
dispenseres fra kravet om, at chaufførerne skal bruge tekniske hjælpemidler.
– Trappekravlere kan ifølge leverandører
bruges på langt de fleste trapper. Trappekravlere kan tilpasses
forskellige forhold, herunder forsynes med transportsæde, der fx passer
til en smal trappe, siger fysioterapeut Kirsten Linde fra Arbejdstilsynet.
Den optimale løsning vil dog altid være, at der er gode adgangsforhold
for kørestolsbrugerne, så brugen af trappekravlere begrænses. Personer i kørestole, der skal
transporteres til eller fra lægehuse, sygehuse, speciallæger o.l., skal
transporteres i en bus med god højde og plads til kørestolen. – Når
det drejer sig om selvhjulpne personer med en stok er det helt i orden, at
man fx bruger en taxa, men en kørestolsbruger skal transporteres i en bus
med lift, som passer til kørestolsbrugere. Derfor er en taxa ikke egnet
til transport af ikke selvhjulpne kørestolbrugere, oplyser Kirsten Linde.
Hårdt arbejde – Alt for ofte ser vi chauffører, der
skubber store og tunge kørestole op ad usikre slisker, siger Egon
Pedersen. – Allerede når chaufføren ankommer til det sted, hvor
patienten skal afleveres, begynder problemerne at tårne sig op. Først
skal han have kørestolen ned ad det usikre kørebræt. Og når han skal
ind til patientens bolig, er der to, tre eller måske fire våde
trappetrin. Ikke nok med det, så ønsker patienten at komme op på anden
sal, der er ingen elevator og chaufføren har ingen trappemaskine med. Sådanne
forhold er medvirkende til, at chaufføren bliver syg næste dag, siger
Egon Pedersen. Stress og tidspres – I nogle tilfælde får
vognmanden/chaufføren først den samme dag at vide, at der er en ny
kunde, og der er derfor hverken tid eller mulighed for at indhente de
relevante oplysninger. Det kan også være et problem for chaufføren
at afhente udviklingshæmmede eller ældre med skader efter hjerneblødning
eller demente, fordi de tit har svært ved at udtrykke deres ønsker og
behov klart og forståeligt til chaufføren. Forsinkelser eller dårlig
kommunikation kan medføre, at der opstår situationer, hvor passagererne
reagerer med bebrejdelser, vrede og aggression mod chaufføren. Der kan
også være situationer, hvor nogle af kunderne ikke kan køre sammen
uden, at der opstår konflikter mellem dem, siger Steen Christensen. – Chaufførenes psykiske arbejdsmiljø er
så komplekst, at det kun kan forbedres ved en koordineret indsats, der
omfatter både kommuner og amter samt vognmænd og chauffører, siger Jens
Jensen. – Dels er det vigtigt, at chaufføren har fået instruktion i at
udføre arbejdet, så han ved, hvordan han skal tackle de forskellige
situationer og mennesker, han kommer i kontakt med. Dels vil det være en
væsentlig styrke, at chaufføren har gennemgået et uddannelsesforløb på
fx et AMU-center, inden han starter på jobbet. Endelig kan kommuner og
amter bidrage til at forbedre chaufførernes arbejdsmiljø ved at gøre
det klart i udliciteringsmaterialet, hvilke opgaver der skal løses,
herunder hvilke patienter der skal afhentes og hvilke krav, der stilles
til køretøjet og de tekniske hjælpemidler. Arbejdstilsynet vil på informationsmøderne
med kommuner, amter, vognmænd og chauffører bl.a. anbefale, at chaufførerne
gennemgår et uddannelsesforløb på AMU-centrene og at kommuner og amter
tager hensyn til chaufførernes arbejdsmiljø, når de udbyder opgaver til
vognmænd, der skal udføre patient- og handicaptransport. Kontaktperson |