Psykisk arbejdsmiljø - alles ansvar
Pressemeddelelse fra Arbejdstilsynet 07.08.2000


Arbejdstilsynet indleder nu en tilsynsindsats med fokus på psykisk arbejdsmiljø. Med indsatsen afprøver Arbejdstilsynet en ny tilsynsmetode til vurdering af arbejdspladsernes psykiske arbejdsmiljø. Dialog med ledelse og medarbejdere er i højsædet, og formålet er at kontrollere og understøtte arbejdspladsernes egen indsats for at løse og forebygge problemer. Indsatsen retter sig i første omgang mod landets sygehuse.

Tidspres, uklar prioritering af opgaver, skiftende arbejdstider og arbejde med mennesker i krise er med på Arbejdstilsynets liste over risikofaktorer, når det gælder psykisk arbejdsmiljø. Men det er også almindelig hverdag for mange medarbejderne på landets sygehuse. Derfor er sygehusene udpeget som én af brancherne i Arbejdstilsynets landsdækkende indsats “Psykisk arbejdsmiljø - alles ansvar”.

Indsatsen indledes den 7. august og kører i tre etaper frem til sommeren 2002. Første etape varer året ud og handler om det psykiske arbejdsmiljø hos plejende og behandlende personale på sygehusene. Fra den 1. januar 2001 skifter Arbejdstilsynet fokus til folkeskolelærerne, og herefter gælder det buschaufførernes psykiske arbejdsmiljø.

Dokumenteret risiko
– Fælles for de tre brancher er, at medarbejderne har en dokumenteret risiko for at blive udsat for psykiske belastninger i forbindelse med deres arbejde. Sygehuspersonale, folkeskolelærere og buschauffører bliver fx mødt med modstridende krav på jobbet – krav, som det af forskellige årsager kan være svære at leve op til. Desuden oplever medarbejderne ofte tidspres og er fx også blandt de jobgrupper, der oftest udsættes for vold, trusler om vold og chokerende begivenheder i arbejdet, fortæller psykolog og tilsynsførende Lise Keller, Arbejdstilsynet.

Det overordnede formål med indsatsen er at forbedre det psykiske arbejdsmiljø. Ved tilsynsbesøg på udvalgte arbejdspladser vil Arbejdstilsynet fokusere på, hvordan virksomhederne kan kortlægge, forebygge og afhjælpe problemer i det psykiske arbejdsmiljø. Arbejdstilsynet vil både fokusere på arbejdspladsernes egen indsats for at skabe et godt og udviklende psykisk arbejdsmiljø og på, hvor meget arbejdspladsen gør for at forebygge, at problemerne opstår.

- Arbejdstilsynet kan give påbud og vejledning, men arbejdspladserne skal selv løse deres problemer og finde ud af, hvordan de bedst forebygger dem. De primære målgrupper i indsatsen er derfor arbejdspladsernes sikkerhedsorganisationer. Ansvaret for medarbejdernes psykiske arbejdsmiljø er dog i sidste ende entydigt placeret hos arbejdsgiveren, og derfor henvender vi os også til dem, siger direktør Jens Jensen, Arbejdstilsynet.

Arbejdsmiljøloven kræver, at man på arbejdspladsen har kortlagt og identificeret virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder de psykiske arbejdsmiljøforhold, og løbende arbejder med at løse og forebygge de eventuelle problemer, man har. Kortlægningen og handlingsplanerne skal indgå i den lovpligtige arbejdspladsvurdering. Arbejdstilsynet har for nylig udgivet en vejledning om, hvordan arbejdspladsen kan kortlægge det psykiske arbejdsmiljø.

– Nu forventer vi, at arbejdspladserne er kommet fra tanker og sprog videre til egentlig handling i forhold til det psykiske arbejdsmiljø. Dermed er det også tid til, at Arbejdstilsynet gennemfører en række tilsyn med fokus på det psykiske arbejdsmiljø – tilsyn, der i sin yderste konsekvens kan medføre påbud til arbejdsgiverne, siger Jens Jensen.

- Psykisk arbejdsmiljø er jo ikke altid noget, man kan se med det blotte øje. En realistisk vurdering af, hvordan medarbejderne trives og hvilken indsats, der gøres for deres psykiske arbejdsmiljø, kræver en dialog mellem Arbejdstilsynet og ledere og medarbejdere på den konkrete arbejdsplads. Derfor vil Arbejdstilsynet bl.a. bruge en dataindsamlingsmetode, der består i enkeltmands- og gruppesamtaler med både medarbejdere og ledere. På den måde regner vi med at få et godt grundlag for at vurdere niveauet på den enkelte arbejdsplads, fortsætter Arbejdstilsynets direktør.

Besøg på sygehusene
Arbejdstilsynet vil i den kommende tid fokusere intensivt på, hvordan det står til med det psykiske arbejdsmiljø på sygehusene. Fra den 7. august til den 29. december 2000 regner Arbejdstilsynet således med at besøge udvalgte afdelinger på de fleste af landets sygehuse.

Som udgangspunkt fokuserer Arbejdstilsynet på de jobgrupper, der har den mest intensive patientkontakt. Det vil først og fremmest sige læger, sygeplejersker, jordemødre, sygehjælpere, social- og sundhedsassistenter samt servicehjælpere. Både arbejdsgiver- og arbejdstagerorganisationerne har været involveret i planlægningen af Arbejdstilsynets indsats. Det er sket via Branchearbejdsmiljørådet for social og sundhed.

Det overordnede formål med indsatsen er at sikre, at sygehusene selv tager hånd om de mange risici, der er for medarbejderne, når det gælder psykiske belastninger i arbejdet. Temaerne ved tilsynsbesøgene vil bl.a. være tidspres, rollekonflikter og arbejde med mennesker i krise.

Det er dog ikke kun de negative faktorer, Arbejdstilsynet vil notere sig, når de kommer på tilsynsbesøg. Arbejdstilsynet vil også interessere sig for de sundhedsfremmende forhold, bl.a. arbejdsglæde og følelsen af, at jobbet giver mening for medarbejderen.

For medarbejderen kan psykiske belastninger på arbejdet bl.a. medføre træthed, hovedpine, manglende energi, søvnbesvær og angst. Belastningerne kan også føre til øget forbrug af smertestillende medicin, sovemedicin, beroligende medicin og alkohol. Hvis man udsættes for psykiske belastninger over længere tid, kan det bl.a. føre til psykisk træthed, kronisk stress, udbrændthed, depression, mavesår og hjerte-karlidelser.

Arbejdstilsynets indsats
"Psykisk arbejdsmiljø – alles ansvar" gennemføres i perioden fra den 7. august 2000 frem til sommeren 2002. Indsatsen retter sig mod følgende brancher:

  • Sygehuse (plejende og behandlende personale): 2. halvår 2000.
  • Undervisning og forskning (skolelærere): 1. halvår 2001.
  • Transport af passagerer (buschauffører): 1. halvår 2002.

Arbejdstilsynet har udgivet forskellige regel- og informationsmaterialer om psykisk arbejdsmiljø, bl.a.:

  • At-vejledning D.4.1: Kortlægning af det psykiske arbejdsmiljø.
  • Håndbog om psykisk arbejdsmiljø.
  • Mødepakke med forskellige materialer om psykisk arbejdsmiljø.

Materialerne kan bestilles hos At-Salg på tlf. 39 15 25 26 og på www.arbejdstilsynet.dk, hvor der også er en nærmere beskrivelse af Arbejdstilsynets aktuelle indsats.

Risikofaktorerne
Plejende og behandlende personale på sygehusene har en dokumenteret risiko for at blive udsat for psykiske belastninger i forbindelse med deres arbejde.

Erfaringerne viser, at problemerne typisk opstår som følge af:

  • Arbejde med mennesker med særlige problemer
  • Vold, trusler og konflikter i forbindelse med patientkontakt
  • Chokerende begivenheder
  • Stor arbejdsmængde og tidspres
  • Modstridende krav
  • Manglende eller uklar prioritering af arbejdsopgaverne
  • Uklarhed om roller inden for og mellem faggrupper
  • Konflikter, mobning og chikane inden for eller mellem faggrupper
  • Lav indflydelse på eget arbejde for visse grupper
  • Manglende faglig og/eller social støtte fra kolleger og/eller ledelse
  • Skiftende arbejdstider og natarbejde.

Kontaktperson
Projektleder Tine Forsberg, tlf.: 39 15 22 45 eller

Mette Vestergaard, tlf.: 39 15 21 02