"Tunge løft - ondt i ryggen"
Transport/ Tekniske hjælpemidler

 


Tunge løft er igen hovedemnet for år 2000.

Med atter en indsats starter arbejdstilsynet et systematisk forebyggelsesarbejde mod arbejdsbetingede bevægeapparatskader.

Arbejdstilsynet fokuserer atter på tunge løft, fordi:

  • det er et af de mest udbredte arbejdsmiljøproblemer
  • rygbesvær forringer livskvaliteten for mange mennesker
  • samfundsøkonomisk er rygbesvær den dyreste arbejdsbetingede bevægeapparatlidelse
  • rygbesvær er den bedst undersøgte arbejdsbetingede bevægeapparatlidelse
  • sammenhængen mellem rygbesvær og tunge løft er veldokumenteret.

Brancher

Indsatsen koncentreres hovedsageligt om transportsektoren, som ifølge arbejdstilsynets dokumentationsarbejde er karakteriseret ved at have meget fysisk tungt arbejde.

På baggrund af arbejdstilsynets egne undersøgelser, er der behov for, at indsatsen navnlig koncentreres om følgende arbejdsprocesser inden for branchen.

Transport

Kørsel med handicappede

  • Redningstjeneste
  • Ambulancekørsel

Grundlag

Tunge løft kan i vid udstrækning undgås ved følgende foranstaltninger:

- bedre indretning af arbejdsstedet
- brug af egnede tekniske hjælpemidler
- bedre tilrettelæggelse af arbejdet
- at byrder udformes med henblik på håndtering
- anvendelse af god arbejdsteknik.

De relevante bestemmelser er:

- § 42 i arbejdsmiljøloven
- §§ 4, 5, 7, 10, § 13 nr. 5 og § 17 i bekendtgørelsen om arbejdets udførelse
- §§ 3, 4, 6, 7, 9 og 10 i bekendtgørelsen om manuel håndtering
- §§ 9, 19 og 20 i bekendtgørelsen om anvendelse af tekniske hjælpemidler

Patient- og handicaptransport

  • Formålet med emneindsatsen fra Arbejdstilsynet, er at påvirke virksomheder, som udfører patient- og handicaptransport, til aktivt og systematisk at arbejde på at reducere de faktorer, som giver arbejdsskader.
  • De vigtigste problemer i branchen er tunge løft, træk og skub i forbindelse med transport af personer samt psykiske belastninger som følge af tidspres og konflikt/ krisesituationer.
  • Det er målet, at der altid bruges egnede hjælpemidler ved personløft og at antallet af personløft begrænses mest muligt. Endvidere skal det sikres, at medarbejderne får den nødvendige instruktion, samt at arbejde med handicaptransport tilrettelægges, så skader som følge af tunge løft og psykiske belastninger forebygges.
  • Indsatsens målgruppe er først og fremmest virksomheder, der har patient- og handicaptransport som hovederhverv, samt bus- og taxiselskaber, der har patient- og handicaptransport som delaktivitet. Målgruppen omfatter endvidere amter og kommuner, som ofte er udbydere af denne transport, samt institutioner og brugere. Chauffører er blandt de ti særligt farlige job, hvorfor der vil være særlig fokus på deres arbejdsmiljø.

Indsatsen gennemføres i marts - november 2000 ved hjælp af informationsmøder og tilsynsbesøg. Indsatsen evalueres fra december 2000 til februar 2001.

Psykisk arbejdsmiljø i brancherne

  • Formålet med indsatsen er at bidrage til at realisere visionen om at undgå eller mest muligt reducere helbredsskader som følge af psykosociale risikofaktorer i arbejdet. Hensigten er derfor at igangsætte og kvalificere virksomhedernes eget arbejde med psykisk arbejdsmiljø, herunder at styrke virksomhedernes muligheder for at kortlægge, forebygge og afhjælpe psykiske arbejdsmiljøproblemer.
  • Arbejdstilsynet gennemfører tilsynsbesøg i de brancher, der er omfattet af indsatsen. Det vil afhænge af valg af brancher, hvilke væsentlige problemer og dermed hvilke psykosociale risikofaktorer, der kommer særligt fokus på i indsatsen.

Indsatsen gennemføres i andet halvår 2000 og i hele 2001.

Sundere chaufførjob

Indsats skal forbedre arbejdsmiljøet for chauffører, der udfører patient- og handicaptransport. Målet er at reducere de tunge løft og bæring samt at forbedre det psykiske arbejdsmiljø.

Arbejdstilsynet offentliggør praksis

Alvorlige arbejdsulykker skyldes ofte grove overtrædelser af velkendte arbejdsmiljøregler. Arbejdstilsynet offentliggør derfor nu en række eksempler på områder, hvor virksomhederne kan forvente at blive meldt til politiet.

Fordobling af bøder i arbejdsmiljøsager

Fremover bliver det dobbelt så dyrt at overtræde arbejdsmiljøreglerne. Det er konsekvensen af to principielle højesteretsdomme, der endvidere slår fast, at bøden skal forhøjes yderligere, hvis der er skærpende omstændigheder, fx fare for de ansatte eller økonomisk vinding for virksomheden.